onsdag den 27. juli 2011

I am back

Hej folkens
Så er jeg tilbage fra Grønland, og manner hvor har det været en god tur :) I skal da lige have lidt billeder og historier.

Et billede ud over is fjorden, manner jeg kunne have kysset jorden da vi endelig
kom i land, mine nerver var flossede efter at have sejlet forbi alle de isbjerge
Dagen efter mit sidste indlæg blev vi fløjet med helikopter fra borebissernes lejr til Isua. Sidste år var jeg skræmt fra vid og sans ved tanken om at flyve helikopter, men efter at have prøvet det 4 gange blev det jo faktisk lidt sjovt tilsidst - da jeg endelig fandt ud af at den blev i luften og ikke styrtede ned hihi.
Nå men vi blev fløjet ud og fik sat vores camp op

To ud af de fire telte der udgjorde vores lejr. Mit er det til højre :) en amerikansk
postdoc boede ved siden af, det var vores "pigelejr". Dejlig udsigt ikke ?
Resten af vores lille lejr. Det hvide telt er vores spisetelt, hvor meget tid gik med
at guffe god mad (for JA det får man rent faktisk i felten) og læse/snakke. Billedet
er taget en meget smuk aften, på det mørkeste tidspunkt. Det når nemlig kun lige
blive skumring og så står Solen ellers op igen. Så sovemaske er et must :)
 Jeg lovede jo at fortælle hvis en hvis person kom forbi og hilste på os - og det gjorde hun!! Allerede dagen efter vores ankomst. Og hvem var det så ? jo det var skam selveste Dronningen :) Hun havde nemlig fri fra sine pligter netop denne dag og havde spurgt min vejleder om hun måtte komme ud til os. Hun ville gerne se lejren og området og få malet nogle akvareller. Og selvfølgelig måtte hun det. Så hun blev fløjet ud til os sammen  med sine to flinke bodyguards og en hofdame.
Skal ærligt indrømme jeg var lidt paf, også selvom jeg vidste hun ville komme. Fik blot fremstammet et "Goddag" da hun hilste på mig hehe :)
Kort efter hendes ankomst fløj min vejleder og Dronningen + crew ud i felten, mens jeg og min amerikanske lejrkammerat blev fløjet til et andet sted hvor vi kunne undersøge geologien i et par timer og samle lidt prøver.
Da vi blev hendtet blev vi budt på rødvin, vagtelpate og hygge i selvskab med frøken Dronning og resten af crewet. Det var nu meget hyggeligt og jeg fik fortalt hende lidt om mit kommende speciale men befandt mig nu bedst ved bare at lade min vejleder føre ordet :) Efter 20 minutter skulle hun afsted igen (helikopter piloter har et meget tight arbejdsskema I tell you).
Alt i alt meget stille og roligt, men ja, jeg har altså drukket vin med Dronningen, in the middle of Nowhere - Det er da lidt skægt :D
Der er dog ingen billedbeviser da jeg absolut ikke havde lyst til at lege papparazzi så i må tage mit ord for gode varer :)
Blomsterne er måske små, men der er mange af dem :)
Resten af ugen i felten forløb med lange vandringer gennem landskabet (det tager ca. 45 minutter at vandre 1-1½ km, pga. af boulderfields og stejle bakker/bjerge, så man skal gå forsigtigt), geologi, indsamling af prøver, læsning, hygge, mad og søvn.
Her har vi besteget et ca. 2 km stort bjerg :) Man kan se indlandsisen i baggrunden
Den 23. kom helikopteren endnu engang, denne gang for at flyve os hjem :) Vi boede så tre dage i Nuuk på Hotel Hans Egede, som altså er et dejligt hotel må jeg sige. Fantastisk at min vejleder har fået penge til den slags forplejning :) Her er fx. et billede af vores frokost den ene af dagene, den bestod af lun lammekølle, råmarineret rødfisk med tomat og grønt (i den lille skål), hårdkogt æg med stenbidderrogn og røget laks med grønt - dertil brød. Mmmmmums !! :)
Det er jo en ren fryd for øjet
En aften var vi ude og spise på thailandsk restaurant. Her fik vi en blanding af Thaimad og grøndlandske retter. Som forrest fik vi grønlandsk sushi, 2. forret var en stærk, men god, thailandsk suppe og også hovedretten var thailandsk (ris med div. tilbehør som ex. and, okse og skaldyr), desserten bestod af frugt, chokoladefondue og is + grønlandsk kaffe :)

Grønlandsk sushi
Dessert
Jeg købte kun en enkelt ting i Nuuk og det var disse fine gummistøvler fra Ilse Jacobsen. Jeg havde i et lidt blankt øjeblik valgt at tage mine diesel stofsko med da jeg tænkte de jo bare skulle bruges i flyveren og så havde jeg jo mine vandrestøvler til felten. Men 3 dage i Nuuk med silene regn krævede altså et par ordentlige gummestøvler :) og kunne slet ikke stå for disse til 899,-
Flash fra hotelværelset :) JA jeg er lidt solbrændt i fjæset :P
Resten af sættet er fra GT

Ingen kommentarer:

Send en kommentar