mandag den 28. januar 2013

Burger med hvidkålspandekager

Vi har fået en ny favorit herhjemme, nemlig hvidkålspandekager - også kaldt kålklatter. En opskrift jeg derfor lige må dele med jer.

I et forsøg på at lave mere mad efter paleo, LCHF (Low Carb High Fat) og vegetar koncepterne har jeg indført faste 'diæt' dage hvor aftensmaden består af noget i den genre. Jeg faldt over opskriften her da jeg sad og lurede på blogs og kan se at mange er vilde med det som et alternativ til brød - noget jeg nu kan tilslutte mig :D

Kålklatterne blev i første omgang introduceret for manden i form af en saftig burger, som jeg fik stor ros (hvilket altid varmer om hjertet). Det er bestemt ikke sidste gang jeg bager disse pandekager! Så vidt jeg kan læse kan man også lave dem med alskens slags grøntsager så det skal da også lige undersøges og afprøves.

Et stks kålklatburger med hjemmelavet mayo. Ammenammenam!


Til en 16-18 pandekager skal der bruges følgende;

1 kvart hvidkålshoved
5 gulerødder
1 dl hasselnødder
0,5 dl solsikkekerner
2 æg
60 gr ost, jeg brugte gouda
1 spsk karry

Start med at rive gulerødderne og hvidkålen fint (jeg brugte min minihakker, som faktisk er ret stor og virkelig effektiv). Afmål nødder og kerne og purer dem til en finkornet melet masse, hæld det sammen med grøntsagerne. Riv osten og bland dette, samt resten af ingredienserne sammen så den er godt klæbrig, giv gerne hele massen en gang i en foodprocessor (eller minihakker) :)
Fordel dejen på en bageplade og form dem til runde pandekager af max 0,5 cm, det var ihvertfald det der fungerede bedst for mig.
Giv dem så en tur i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter og lad dem køle lidt af.

I mellem tiden havde jeg smækket en chilimayo sammen bestående af ca. 1 dl mayo, 0,5 dl sød chili sauce, en smule sambal olek og lidt hakkede syltede agurker.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar