torsdag den 28. juli 2011

Fransk løgsuppe

Efter at have fået serveret maden i hele to uger var det endelig min egen tur til at kokkerere i køkkenet. Manner jeg har savnet gryderne :)
Lagde derfor hårdt ud med en fransk løgsuppe fra bogen "Den Franske Kogebog" af Pierre Andrée og Petra Knorr.
Opskriften giver mad til 4 personer

4 store løg, skåret i tynde ringe
25 gr. smør
1 spsk hvedemel
½ glas tør hvidvin
1½ liter okseboullion (jeg måtte erstatte en af terningerne med hønseboullion, men det blev også fint)
salt og peber
2 cl portvin
4 skiver toastbrød
100 gr. revet gruyére (jeg brugte picobello)

Løgene skæres i fine tynde ringe (ihvertfald så godt som ens
pølsefingre nu kan finde ud af :P )
Løgene svitses i smør, i en gryde under låg til de er svagt lysebrune. Herefter
drysses melet over og der røret godt rundt
Boullion tilsættes sammen med hvidvin
Jeg brugte denne øko vin fra Irma til 38 kr
Suppen smages til med portvin samt salt og peber og sættes
til at småkoge i 20 minutter. Brødet ristes imens
Den færdige ret :) 

Efter opskriften skulle den faktisk gratineres i ovnen inden servering men er overbevist om at mine skåle ikke ville overleve en sådan tur. På trods af dette smagte suppen nu altså skønt og jeg glæder mig allerede til resterne i aften :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar