lørdag den 21. april 2012

Æblekage

Uh jeg har været heldig, sad og gloede lidt på arlas hjemmeside og fandt en æblekage-opskrift jeg da lige skulle prøve. Den endte med at smage helt fantastisk, næsten lige så godt som den min mor laver. Det er jeg meget tilfreds med for jeg ved godt at jeg aldrig kommer til at lave en æblekage der er heelt lige så god som min mors.



Her er opskriften, tillader mig bare at copy-paste den herfra http://arla.dk/opskrifter/Ablekage1/



Kage til 8 - ca. 18 stk.

  • syrlige æbler , fx Gloster (ca. 700 g) 
  • æg
  • 150 g sukker (ca. 1¾ dl)
  • 50 g flydende margarine
  • ¾ dl mælk
  • 150 g hvedemel (ca. 2½ dl)
  • 1 tsk bagepulver
  • 1½ tsk stødt kanel

  • Bagetid: Ca. ½ time ved 200°.

Skræl æblerne og fjern kernehuset. Skær æblerne i både og læg dem i koldt vand. Pisk æg og sukker til en luftig "æggesnaps". Bland smør og mælk og pisk blandingen i "æggesnapsen". Bland mel og bagepulver og vend det i æggeblandingen. Hæld dejen i en smurt bradepande (ca. 22 x 30 cm). Drys dejen med 1 tsk kanel. Hæld vandet fra æblebådene og læg dem taglagt på dejen og drys resten af kanelen over æblerne. Bag kagen midt i ovnen.




Jeg lavede dog kagen i to lag; dej, æbler, dej og æbler. Det blev den dejlig saftig af :) Og nå ja, husk den skal spises med en ordentlig skovlfuld creme fraiche ;)

1 kommentar:

  1. Hej - jeg ved godt, at det er lang tid siden, du har postet dette.. Men jeg fandt opskriften ved en søgning og har afprøvet den - MUMS! Min gang på kollegiet var ved at træffe den beslutning om, jeg skulle være kagebageren!

    Kan anbefales :D

    SvarSlet