lørdag den 1. juni 2013

Rigatoni pasta tærte

Forleden fandt jeg en skæg opskrift som jeg bare måtte afprøve. Det er en slags lasagnetærte lavet i en springform. I opskriften bruger hun kalkunkød, men jeg vidste ikke lige hvor jeg kunne finde det i hakket form, så jeg lavede det med oksekød - og tilsatte desuden mornaysauce, en ting jeg absolut ikke kan undvære i lasagne :)
Blogindlægget hvor jeg fandt opskriften er at finde her. Jeg kan godt anbefale at læse lidt derinde, hun skriver godt, og jeg grinede flere gange undervejs da jeg læste opskriften :)



Retten som jeg lavede den bestod af:

500 gr rigatoni pasta
500 gr hakket oksekød
1 rødløg, fintsnittet
3 fed hvidløg, knust
1 dåse hakkede tomater
En sjat rød balsamico
Basilikum, oregano, salt og peber
Mornaysauce
Revet ost

Brug en god tykbundet gryde. Start med at svitse løget i lidt olie. Efter to minutter tilsættes hvidløg. Når hvidløget
dufter er det tid til at lægge kødet i gryden.
Dåsetomaten hældes over kødet når det er brunes, sammen med krydderurterne og balsamico. Lad så saucen stå 
og simre i 20-25 minutter til den er tyknet. Smag til med salt og peber undervejs.
Imens koges pastaen. Den skal være underkogt! Ca. 3 minutter kortere end hvad
der angives på posen. Skyld det godt med iskoldt vand når de tages af varmen, ellers er de forbandet varme at 
arbejde med. I original opskriften bruger hun en springform på 23 cm, det er dog, efter min erfaring lidt for 
stort i forhold til mængden af pasta, i min blev der er lille hul i midten, som jeg dog bare fyldte med ekstra kød. 
Hæld kødsaucen over rørene og top med mornaysauce og revet ost (Det kunne lige akkurat være i formen - perfekt).

Bag tærten i 25 minutter ved 200 grader og lad den så køle af 20 minutter i formen før du åbner den.
Jeg serverede den med en enkel salat - og det var helt manifique ;) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar