onsdag den 1. juni 2011

En god omgang tapas

Jeg synes jeg har travlt i øjeblikket, er ret så presset over at skulle til en del-eksamen her på tirsdag. Har fået en rapport omhandlende bly og zinkdepoter som jeg skal lave et 15 minutters oplæg omkring. rapporten er på 40 sider - Aargh! Og jeg skal fremlægge for lære, 7 andre elever, og 3 af mine arbejdsgivere - ARGH! jeg er allerede mega nervøs og er ikke engang begyndt på mit dias endnu. Pyha. Så jeg er altså lidt smålangsom om at opdatere bloggen :-)

Nåmen her i mandags kom det altså over mig at jeg da skulle lave tapas. Klokken var 4 om eftermiddagen så jeg smed en sms til Christian om han ikke lige kunne købe det ind jeg stod og manglede og så gik jeg ellers igang med den helt store tur i køkket. Jeg var først færdig kl 20 hvor Christian passende vældtede ind af døren - perfekt :-)

Det færdige resultat

Min (første) tallerken

Den goe gamle bestående af ost, pølse og brød

chorizo med kikærter og peberfrugt

hvidløgsdip

Som sagt stod jeg i køkkenet et par timer, først skulle brødet laves og mit mål var at få de to forskellige dip (hvordan siger man det i flertal? dips? dipper? hehe) færdige så de kunne trække lidt.

Humus lavede jeg af to håndfulde kikærter, 2 fed hvidløg, et godt skvæt citronsaft, tre tsk tahin, lidt vand, salt, peber, spidskommen og paprika. Blendet, men lod den være lidt grov da jeg kon kan lide at det har lidt konsistens
Hvidløgsdip her brugte jeg et helt fed hvidlød som jeg overhældte med olie og satte i ovnen ved 200 grader i 30 minutter. De blev vist mere eller mindre friturestegt men det var ok, så længe de blot var møre. Lod dem køle af, moste dem og blandede 2 spsk. mayo og 4 spsk. creme fraiche i. Dertil salt og peber og lidt citronsaft.
Kartofler skar et par kartofler i både, overhældte dem med olie og dryssede med salt - satte dem i ovnen (som noget af det første) og lod dem stå der til de var færdige.
Chorizo med kikærter og peberfrugt var næst i rækken. En virkelig enkel men lækker ret. Jeg skar chorizopølserne ud i 1 cm store stykker og smed dem på en varm pande med 1 fintskåret løg og lidt olie (i opskriften stod der at der også skulle lidt hvidløg i, men tænkte at hvis jeg skulle kunne være i selvskab med mennesker dagen efter måtte jeg nok spare på hvidløget i bare et par af retterne - for deres skyld). Stegte dem godt og smed 1 peberfrugt i tern ved, så det også fik lidt varme. Blandede det herefter sammen med kikærterne. Desværre havde jeg ingen persille at drysse over, må jeg huske næste gang. 
Minipizza lavede de små bunde ud af en smule af dejen til brødet. Lod dem hæve lidt mens jeg lavede saucen bestående af 2 finthakkede fed hvidløg, 1 finthakket løg og en dåse tomat. Lod det koge et par minutter og lagde to store håndfulde frisk babyspinat ved. Lod det falde sammen, rørte de forskellige "pizza" krydderier i og tog det af varmen. Lagde en skefuld på hver minipizza og satte dem i ovnen til de var brune i kanterne. Brugte resten af saucen som extra dip til brødet.
Chorizo stegte de resterende pølser hele og serverede dem sammen med et godt stykke Prima Donna ost (efter min mening den bedste ost i verden :) kæresten fik et stort kys blot for at have købt den) og med det færdigbagte flute.

Det eneste der manglede denne aften var en god flaske rødvin, men eftersom vi begge skulle op næste morgen og i skole må vi vente med det til en anden god gang. Jeg var ganske til freds med det færdige resultat, og det blev nydt i fulde drag både mandag og tirsdag :-) Er bestemt ikke sidste gang jeg laver tapas denne sommer!

1 kommentar:

  1. Mums, det ser vel nok godt ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet