fredag den 13. juli 2012

Detox

ja, grunden til en solid detox den næste uges tid er såmænd er kæresten og jeg netop er hjemvendt fra en herlig ferie i de franske Alper. Vi var afsted i en uge med et vennepar, og der gik selvfølgelig total hygge i den med uanede mængder rødvin, drinks og fantastisk mad. Især stod den på baguettes, ost og crossanter, men jeg fik også da bla. også prøvet en lækker ostefondue, en herlig (hjemmekokkereret, vi camperede) gryderet, grønne salater og skønne pizzaer.
Alt i alt var det en super ferie, men altså, al den gode mad sætter sig jo :0) især når det hele næsten består af brød og ost. Så kæresten og jeg blev enige om lige at tage en detox den kommende uge. Christian er blevet meget fascineret af den hersens paleo-diæt der er så meget snak om, og jeg synes egentlig også godt om de basale råd om kosten, selvom jeg bestemt ikke kunne blive fuld paleo - ligesom jeg aldrig kunne blive vegetar - dertil er jeg simpelthen for glad for mad. Jeg vil altså kunne spise det hele :-D Men kan godt ligge nogle ting på hylden for en periode, og i denne uge vil vi forsøge at undgå brød, pasta, kartofler m.m. men vil spise masser af protein og grønt.   


Morgenmad
Vi lagde hårdt ud med en super power turbo helse smoothie (fra Tina Scheftelowitz "Suveræne Smoothies") og jeg blev bestemt positivt overrasket over smagen, men tror ikke jeg ville kunne klare mig på denne smoothie til morgenmad på en hverdag. Jeg var allerede sulten efter halvanden time. Så i morgen vil jeg prøve en ny med havregryn. 
Men som sagt smagte den rigtig godt! den består af følgende: 

1 spsk revet ingefær
6-8 kugler frossen spinat
1 banan
2 dl gulerodsjuice
1 dl mælk 
3 spsk græskarkerner

Blend og drik :) Den ser sund ud hva' - jeg var meget overrasket over at spinaten ikke smagte mere igennem, bananen derimod gjorden den sød og lækker, uhm!

Frokost
Til frokost spiste vi Æggesalat med grønt fra Lene Hanssons bog "slank og sund på 8 uger". Jeg har ikke været videre imponeret over hendes opskrifter, men bøjer mig i støvet for denne. Den er simpelthen super lækker og ganske nem :-)



6 kogte æg
1 bakke sukkerærter (de er gode på nuværende tidspunkt)
1 håndfuld soltørrede tomater, opblødte 
2 forårsløg 
1 lille løg 
1 peberfrugt
en håndfuld dild
olivenolie og citronsaft
salt og peber

Hak æggene når de er afkølet og snit grøntsagerne. Bland det hele sammen med olivenolie, citronsaft, dild og krydderier og voilá! 

Aftensmad
Til aftensmad fik vi salat med kød på :0) bogstaveligt talt. Christian har tidligere i år været på vietnamesisk restaurant hvor han fik noget a la denne ret. Vi måtte dog bikse vores eget version sammen da han ikke kan huske navnet på det, men kun hvad det bestod af - hvilket mere eller mindre er salatblade man ruller om krydret oksekød med grønt. Dertil dyppelse af en art. 
Her er vores version, som blev ganske udemærket: 



600 gr. kød
1 rød chili
1 løg 
4 fed hvidløg
cayennepeber, meat masala, timian, salt og peber 

salatblade
tomat, agurt, rød peber og majs
sød chili sauce

Jeg svitsede løget og tilsatte efter et par minutter hvidløget. Herefter røg kødet i gryden og da det næsten var brunet tilsatte jeg den finthakkede chili samt krydderiet. Lod det stege færdigt i endnu et par minutter og to det så af varmen. 
Snittede hurtigt grønsagerne i tynde stænger, mens christian rengjorde salaten, og så var der ellers serveret. 
Men skal ikke have fine fornemmelser når man spiser denne ret, jeg havde kød, grøntsager og sauce i hele hovedet, på bordet, samt på hænderne. Men sådan går det vel når man har for travlt med at skovle i sig :-P Næste gang skulle jeg måske prøve med kniv og gaffel, hehe.. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar