fredag den 7. juni 2013

Flanksteak med coleslaw og grovfritter

I dag synes jeg kæresten skulle forkæles lidt - det fortjener han en gang imellem. Så jeg dryssede i Fakta og fandt to dejlige flanksteaks på tilbud. Det passede jo fantastisk til det coleslaw jeg havde gået og drømt om hele dagen - så de røg i kurven.
Af fredags-lækkerier var det en dejlig nem ret at stykke sammen. Coleslaw'en lavede jeg af et kvart hvidkålshoved, 2 stilke selleri og 5 medium gulerødder. Blandede en dressing bestående af 1 lille bøtte creme fraiche, en spsk mild sennep (jeg skal have mig en stærkere, måske en dijon med honning), saften af en halv citron og så selvfølgelig salt og peber.

Grovfritterne lavede jeg ved at blande kartoflerne med olivenolie, timain, salvie og salt for så at smide dem i ovnen i ca. 40-45 minutter ved 225 grader.

Sidst men ikke mindst lavede jeg en marinade til bøffen bestående af 3 fed hvidløg, en god sjat soya, ca. 2 spsk honning og lidt sesamolie. Lod kødet trække i marinaden i ca. en halv time ved stue temperatur - og det blev virkelig lækkert, og smagte tydeligt igennem i det tilberedte stykke kød.
Så det er klart en marinade jeg skal bruge igen :)
Kødet blev smidt på en grillpande med varmen for fuld skrue - 5 min på hver side. På pakken stod der 5-7 minutter, men jeg vil sige max 4, for kødet var gennemstegt og jeg kan nu bedst lide det rosa/rødt. Men det afhænger jo selvfølgelig af kødet og personlig smag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar