tirsdag den 10. maj 2011

Vichyssoise

Jeg ved faktisk ikke hvad ordet betyder, men suppen smager skønt :) Jeg er kommet godt igang i køkkenet her på det seneste, hvilket er dejligt for eksamensperioder sætter altid en stopper for kreativiteten synes jeg.
Supper er en af min yndlingsspise, det ligger så dejligt let i maven, men giver samtidigt en god fylde. jeg spiser det med glæde både sommer og vinter :)
Opskriften her kan spises både kold og varm, jeg hælder mest til den kolde variant da jeg synes den giver flere smagsnuancer (jeg kom til at lave en kæmpe portion så vi spiste varm om aftenen og kold næste dag til frokost, men så fik jeg da testet begge varianter)


Til 4 portioner bruges
suppe
25 gr. smør
1-2 mellemstore kartofler i små tern
3 skivede porre
3/4 l grønsagsboullion
3½ dl mælk
1½ dl creme fine eller kaffefløde
salt og peber

Croutoner
et par skiver daggammelt ciabattabrød
en god sjat olie
oregano eller andre tørrede krydderier

Steg porrene i smørret til de er bløde, tilsæt kartoflerne og boullionen og bring suppen i kog. Lad simre under låg i ca. 15 minutter til kartoflerne er møre.
Suppen blendes til en ensartet masse og mælk, fløde, salt og peber tilsættes. Hvis suppen skal spises varm, opvarmes suppen igen til lige under kogepunktet under omrøring og serveres herefter. Hvis kold sættes den i køleskabet i minimum 2 timer.
Croutonerne laves ved at skære brødet i 1½ cm firkanter, der steges på en pande med olie. Vær lidt over dem så de ikke brænder på. Drys med krydderi når de begynder at blive gyldne

Se lige hvor smukt der var ud af mit vindue forleden
Vi har et kæmpe kirsebærtræ samt et magnolie træ lige ude
foran køkken og soveværelse. Dejligt der kan være lidt smukt
 engang imellem her i det grå København

Ingen kommentarer:

Send en kommentar