tirsdag den 24. maj 2011

kylling og karry samt verdens bedste rabarbar/jordbærtærte

Kylling og karry

Oven på en lidt for begivenhedsrig dag i går hvor jeg 1) var til jobsamtale og 2) måtte til dyrlægen med min lille Diva fordi hun ikke ville spise, havde jeg brug for at forkæle mig selv og Christian lidt. Lavede derfor en ordentlig portion ristaffel med karrysauce, dog i en sleben udgave da jeg havde glemt at købe rosiner og kokos :)
Ja! Jeg elsker majs hehe
Det er jo en simpel ret at lave må man sige. Kogte nogle grove ris og smed 3 stks kyllingebryst på panden. Karrysaucen fandt jeg på www.arla.dk og den lyder således:

1 dl syrligt æble i små tern
1 dl fint hakket løg
¼ liter grønsagsbouillon
¼ liter skummetmælk
2½ spsk hvedemel
2 tsk ostindisk karry
1 spsk sød mangochutney
1 tsk sukker
1 tsk groft salt
friskkværnet peber

Grønsagboullionen med æble og løg bringes i kog. Lad simre i 5 minutter. Mælk og mel piskes sammen og hældes i saucen mens der røres godt. Tilsæt resten af ingredienserne og lad småkoge i 5-10 minutter. Den smager rigtig godt, men jeg synes dog at konsistensen var for tynd efter den skrevne opskrift og tilsatte derfor 2 extra skeer jævning :) Vi spiste det med peanuts, ananas og majs, og selvom kokos og rosiner manglede blev det nu alligevel meget godt.
I dag blandede jeg resterne af sauce, kylling og ris sammen og kogte det op med 2 røde peberfrugter. Hældte lidt majs og ananas ved og ja, det smagte faktisk lidt bedre her på andendagen synes jeg.

Verdens bedste rabarbaer/jordbær tærte  

En flot overskrift til en flot flot tærte. Christian sad med lukkede øjne og guffede mens han mumlede noget om at det var det bedste han længe havde smagt... det tar jeg jo som en stor kompliment hehe.
Tærten kom sig af at jeg fik 5 store rabarbar stænger af mine forældre og efter de havde ligget et par dage måtte jeg jo finde på noget at bruge dem til. Igen var arla min ven og jeg fandt en opskrift på rabarbar/stikkelsbærtærte som jeg så tog mig den frihed at ændre lidt på :)

Ja okay, den smukkeste tærte er det måske ikke ligefrem

Creme fraice skal der til


Bund
150 g smør
175 g hvedemel
2 spsk koldt vand

Fyld
1 bakke jordbær
Rabarber - ca. den samme mængde som jordbærene
125 g sukker (ca. 1½ dl)
1 spsk kartoffelmel

Jeg skar smørret i mindrestykker og ældtede det med mel og vand. Pakkede det ind i folie og lod det stå en time i køleskabet.
Det var en krig at rulle dejen ud! Ved ikke lige om jeg er for utålmodig eller om der bare var for lidt mel i dejen. Men det lykkedes da tilsidst, sådan da :) Skar en strimmel fra som jeg ville bruge til pynten - en lidt for lille strimmel fandt jeg senere ud af, men hva, så ved jeg det til næste gang. 
Skar rabarberne i ca. en 1 cm store stykker og jordbærne i kvarte eller halve afhængigt af størrelsen. Forede formen med dej og frugt og blandede sukker og kartoffelmelet sammen for så at drysse det over tærten.
Strimlerne til pynt blev lidt halvhjertede da det igen var et helvede at rulle stykkerne ud, men lidt kom der da på :)
Bagte tærten ved 200 grader i ca 35 minutter.  

Vi spiste den ikke i går, for da den var færdig skulle den jo lige køle af og så var det pludselig blevet for sent at spise sådan en sukkerbombe. Så den blev sat i køleskabet og haleluja for det, tror lige det var det der skulle til før den blev extra god :)
Den blev spist med en ordentlig klat creme fraice på toppen - og der er heldigvis mere til i morgen :D

Og nå ja forresten - Diva er hjemme igen, kun lettere tummelumsk oven på bedøvelsen. Hun ville ikke spise fordi hendes tænder var begyndt at vokse skævt, men den flinke dyrlæge har nu slebet dem og hun har allerede gumlet en masse lækkerier i sig :)

1 kommentar:

  1. Nøj, den ser lækker ud, den jordbær/rabarbertærte :D

    SvarSlet