fredag den 20. maj 2011

Polenta med vilde svampe

Jeg var ude i noget helt nyt i går, nemlig polenta som er en form for majsgrød. Det spises i Italien på samme måde som vi spiser kartoffelmos (så vidt der står i min nuværende yndlingskogebog "Politikkens store italienske kogebog"). Det er relativt simpelt og lave og der kommer virkelig meget grød ud af en lille portion :) Man skal dog være meget over det for ikke at brænde det på.
Det ser ikke videre interessant på billedet men jeg synes det smagte dejligt, især med et køligt glas hvidvin til.



Som sagt bliver der ret meget grød ud af en lille mængde polenta gryn så jeg halverede opskriften der oprindeligt var skrevet til 6 portioner. Her er der til 3.


150 gr. fine polentagryn
7,5 dl vand
½ tsk salt
0,3 dl oliveolie eller flydende fedtstof
200-300 gr. vilde svampe, jeg brugte Bella Gomba
1 knust fed hvidløg
lidt hakket timian
75 gr. mascarpone
25 gr. smør
25 gr. revet parmasan 

Et par soltørrede tomater i skiver

Bring vandet i kog og hæld polentaen i. Skru straks ned for varmen og rør, rør rør så det ikke klumper sammen. Lad det småkoge i 30-40 minutter til det har en god grødagtig konsistens. Sørg for at røre ofte undervejs, det lod til at have nemt ved at brænde på. Det vokser meget så brug en dyb gryde.
Mens polentaen kogte snittede jeg svampene og smed dem på en pande med flydende fedtstof. Da væsken var kogt ud af dem tilsatte jeg hvidløg, krydderier, tomat og mascarpone og lod det stå til osten var smeltet. Polentaen blandede jeg med ost, smør og salt og voila klar til servering :)

3 kommentarer:

  1. Uhmmm, jeg er vild med polenta - og så mætter det så godt :-)
    Jeg laver nogle gange en stiv udgave, som jeg afkøler, skære ud i stykker og griller....

    Mange hilsner
    Birthe

    PS: Skal du ikke med til vores madblogtræf i aug.?

    SvarSlet
  2. Hej Birthe. Ja jeg er også i gang med at afprøve en variant i ovnen i dag :) Skal helt sikkert også prøve at grille det, det ser så fint ud.
    Uh det lyder rigtig hyggeligt med madblogtræf, må jeg bestemt undersøge om kunne lade sige gøre :)

    SvarSlet
  3. Det håber jeg at det kan, det vil være hyggeligt at møde dig :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet