lørdag den 3. december 2011

Løgtærte med let salat

Jeg lavede denne tærte i torsdags men har først haft tid og overskud til at poste den i dag. Som altid har jeg for meget om ørene, og når jeg endelig har lidt fritid bliver den brugt på at falde heeeelt ned = lave ingenting :) Som fx her til aften hvor jeg har hygget med en kop the og filmen Han, Hun, Dirch og Dario. Elsker gamle danske film og nyder at de sender dem i weekenderne for tiden, man bliver så glad af at se dem.
Nå men tilbage til tærten, det er en opskrift jeg fandt her http://arla.dk/opskrifter/Logtarte/, og den er faktisk rigtig god synes jeg :)

Hovedret til 4 (har lige copypasted fra siden, er doven i dag og fulgte alligevel opskriften til punkt og prikke)
  • Dej
  • 100 g koldt smør
  • 175 g hvedemel (ca. 3 dl)
  • ½ tsk groft salt
  • 1½ spsk vand
  • Fyld
  • 5 zittauerløg i små tern (ca. 400 g)
  • 25 g smør
  • 2 æg
  • 1 dl mælk
  • 1 dl Arla Karolines Køkken® Piskefløde 38%
  • 100 g Arla Karolines Køkken® revet Pasta- & gratineringsost 30%
  • ¼ tsk revet muskatnød
  • ½ tsk groft salt
  • friskkværnet peber
Dej: Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt salt og vand og saml hurtigt dejen. Tryk den ud i en springform (ca. 22 cm i diameter). Lad dejen gå halvt op ad formens sider. Stil den tildækket i køleskabet i mindst ½ time. Prik bunden med en gaffel og forbag den midt i ovnen.
Fyld: Smelt smørret i en pande ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits løgene i ca. 4 min. Pisk æg, mælk og fløde sammen og tilsæt de øvrige ingredienser. Tilsæt løg og fordel fyldet i den forbagte bund. Bag tærten midt i ovnen.
Forbagning: Ca. 15 min. ved 200°.
Bagning: Ca. 35 min. ved 200°.

Jeg spiste en let salat til som tilbehør bestående af ruccola, soltørrede tomater i olie og nogle skiver frisk mozzarella :) Uhm det var lækkert. Hælder altid lidt af olien fra tomaterne over salaten da det har sådan en god smag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar