mandag den 12. december 2011

Julehygge

I går skulle Christian og jeg hjem til et vennepar for, nå ja, at slappe af og hygge lidt på en stille søndag eftermiddag :) Jeg havde lovet at sørge for gløgg og lidt snack så besluttede mig for at lave æble/kanelmuffins og lidt konfekt. Jeg grinede lidt da jeg var blevet færdig og opdagede at både mine muffin forme og kagedåsen var hjerteformede, men så måtte det bare være julehjerte-tema :) kagerne var super lækre, og ret fedtfattige i forhold til hvad jeg normalt laver af kager. Det er jo dejligt her i juletiden.

Æblemuffins, 9 stk
150 gr. hvedemel
1½ tsk bagepulver
et nip salt
1½ tsk kanel
40 gr. rørsukker
2 spiseæbler, skrællet og i små tern
1 1/4 dl mælk
1 æg, pisket
4 spsk flydende margarine

Mel, bagepulver, salt, kanel, sukker og æbler blandes i en skål. I en anden skål piskes æg, smør og mælk sammen og hældes herefter sammen med de tørre ingredienser. Dejen fordeles i muffinforme og bages ved 200 gr. i ca. 25 minutter. I den originale opskrift stod der at man kunne blande 12 stykker grofthakket rørsukker med ½ tsk kanel og strø det over de ubagte muffins. Jeg havde dog ikke mere sukker så det droppede jeg. Havde ikke engang noget mørk chokolade jeg kunne hælde over, men heldigvis er kagerne i sig selv rigtig saftige, så det gjorde egentlig ikke så meget :)

Abrikosmarcipan med hvid chokolade
100 g marcipan
50 g tørrede abrikoser
50 g hvid chokolade
30 g hakkede mandler
1 dl hyldeblomstsaft


Denne opskrift har jeg fundet på www.iform.dk de har ofte nogle spændende og sunde opskrifter (dog ikke sagt at denne opskrift er sååå sund igen :P ).
Nå men skær abrikoserne i grove stykker og lad dem udbløde i hyldeblomstsaften henover natten. Knug derefter vandet ud af abrikoserne (det gjorde jeg ikke, og derfor blev marcipanmassen al for våd, til trods for at jeg brugte 200 gr. macipan) og hak dem godt. Bland dem sammen med marcipan og hakkede mandler og ælt dejen til en sammenhængende masse.
Form små kugler og dyp dem i chokolade smeltet over et vandbad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar