torsdag den 25. august 2011

Fersken tærter

Kærestemanden og jeg besluttede forleden at vi skulle nå at lave i det mindste een ting sammen her i ferien. Vi har begge været ude og rejse, men hver for sig og jeg har givet den fuld skrue på arbejdet så der har ikke været meget tid sammen.
Nu tager vi ud på en dejlig lang køretur i morgen, med picnic og hele moletjavsen - det skal nok blive super hyggeligt :)
I den anledning har jeg bagt de her ferskentærter og jeg glææder mig til at smage om de er blevet gode, men må holde mig i skindet til i morgen :D



Opskriften på tærtedej fandt jeg i goe gamle "Frøken Jensens" og den bestod af følgende:
150 gr. mel
100 gr. smør
50 gr. flormelis
1 æggeblomme

smørret smuldres i melet og æltes godt sammen, herefter tilsættes flormelis og æg og der æltes til massen er en ensartet masse. Dejen skal trække en ½ time i køleskabet før den bruges.
Der var ret meget dej til mine fire små forme meeen jeg er stor fan af tærtedej så det gør mig ikke så meget :P

Fyld
5 ferskner
½ dl. vand
2-3 spsk. honning
1 tsk. jævner

Jeg har skåret fersknerne i tern, men det ville sikkert være en hel del smukkere hvis de blev skåret i både og lagt fint i tærterne, det havde jeg dog ikke lige tålmodighed til ;)
Anyway, ferskner og vand koges i en gryde i 4-5 minutter ved svag varme. Sluk for varmen og bland honningen i. Hæld væsken fra fersknerne og fordel dem i de små tærter, bland herefter væsken sammen med jævneren og en smule koldt vand og hæld det over ferskenfyldet :)
Bag dem ved 200 grader i 15-20 minutter 

3 kommentarer:

  1. Nøj, hvor ser de bare lækre og fine ud :D

    SvarSlet
  2. Mmmm, de ser gode ud!

    (Har tagget dig i en lille leg)

    SvarSlet
  3. De smagte også suuuper godt :D (glæder mig allerede til at sætte tænderne i en af de to resterende)

    Louise, okay det vil jeg kigge nærmere på :D

    SvarSlet