mandag den 3. januar 2011

spinatlasagne med små hapsere

Spinatlasagne var jo den første ret på madplanen og faktisk er det første gang jeg har givet mig i kast med det. Fandt en ret enkelt ret som lyder følgende:

500 gr. frossen spinat (optøet)
250 gr. champignon skåret i skiver/kvarte
4 store tomater i grove tern
1 løg groft hakket
lasagneplader

Ostesauce
5 dl skummetmælk
lidt smør
3 spsk mel
100 gr. mozzarella
1 knsp muskatnød
slat og peber

Personligt synes jeg der var alt for lidt grønsager i, så næste gang fordobler jeg nok mængden af champignon og tilsætter et par gulerødder også.
Men som sagt er det er nem og hurtig lasagne, jeg svitsede først løg, tomat og champignon, og lagde et tyndt lag nederst i en smurt form, derefter et lag lasagneplader, et lag med spinaten, et lag plader og til sidst resten af grønsagerne.
Ostesaucen laves ved at bruse smøret af og røre melet i. Fortsæt med at røre mens du lidt efter lidt hælder mælken i. Varm op og hæld osten i og krydderierne i. Fortsæt med at rører indtil osten er smeltet og saucen kogen. Tag af varmen!
Jeg hældte saucen over lasagnen og satte den i ovnen i 30 minutter ved 180 grader. Da de 30 minutter var gået tog jeg den ud og dryssede en lille håndfuld rasp over, og satte den ind igen i yderligere 10 minutter. Det giver en dejlig sprød og gylden overflade, og er en god erstatning for ost.

De små hapsere lavede jeg ud fra hvad jeg lige havde i køleskabet. Der er dadler omviklet med en halv skive bacon, en halv tomat dryppet med olivenolie og balsamico og belagt med en skive chorizo og lidt ost samt en champignon stoppet med chorizo og drysset med ost :) Alle sammen har fået en halv time i ovnen ved 200 grader. Jeg ELSKER simpelthen dadler med bacon, det salte med det søde er en fænomenal smagsoplevelse *uhm*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar