onsdag den 1. juni 2011

Pandekagetårn

Jeg hoppede endelig med på bølgen af pandekagetårne i dag :-D Blev dybt inspireret af nogle flash på www.dindebat.dk af Newyorkerbyheart og Cosiness. Denne opskrift er især inspireret af Newyokerbyheart :-)

Jeg købte nogle tortilliapandekager da jeg ikke har tålmodighed til at lave alm. pandekager (det er egentlig mærkeligt når jeg nu elsker at stå i køkkenet, men lige pandekagerne har jeg åbenbart set mig sur på). 
Derudover stod der på indkøbslisten:
500 gr. oksekød
1 dåske hakkede tomater
Revet ost
Mornaysauce
Champignoner (300 gr. i skiver)
Løg (2 stk)
Hvidløg (3 fed, knust)
2½ dl. optøede ærter

Startede med at hakke de to løg fint, det ene røg så på panden med lidt olie og blev svitset til de fik farve. Tilsatte champignonerne og hvidløg og lod dem stege indtil vandet var kogt fra. Dryssede lidt salt og peber henover, rørte lidt og tog så af varmen.
Hældte svampeblandingen fra panden og hældte lidt ny olie over og det andet løg. Lod dem stege til de var blanke og blandede kødet i. Da kødet var blevet godt brunt tilsatte jeg en dåse tomat og ventede til der ikke var meget væske tilbage før jeg blandede salt og peber i og tog panden af varmen.
De havde desværre ingen mornaysauce i Netto (typisk) så måtte blande en selv efter bedste evne. Smeltede 25 gr. smør og hældte 5 dl mælk ved. Kogte op og tilsatte en god håndfuld ost, 1 tsk. muskatnød, jævner og salt og peber. Røre røre røre, det er det eneste man skal tænke, ihvertfald når man hedder Line - jeg brænder ALTID mælkesauce på. Denne gang lykkedes det mig dog at undvige :-) Saucen blev dog en smule klumpet hvilket jeg ikke forstår, smagte nu fint nok.
Blandede lidt af saucen op med ærterne og begyndte konstrueringen af tårnet. Pandekage - svarmpemix - pandekage - kødsauce - pandekage - ærtesauce - pandekage osv.
Toppes med resten af ostesaucen og en god håndfuld revet ost :-)

Sådan så pandekagetårnet ud

efter en tur i ovnen

Med indhold :-)

2 kommentarer:

  1. Århh, jeg får helt lyst til at lave det igen :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det smagte jo simpelthen så godt :D Og man bliver så glad når nu det ligner en stor lagkage.
    Tak for inspiration og opskrift :-)
    Hilsen Line

    SvarSlet