mandag den 18. august 2014

Indisk chicken curry med blomkål/broccoli-ris

Sidste weekend kom min søde veninde og hendes kæreste forbi for at se vores nye hjem. Med sig havde de bragt en lille indflyttergave, i form af lidt god chokolade og et 'Bolig Liv' magasin.

I bladet var der nogle rigtig fine opskrifter, og den første fik jeg testet forlede, hvor en anden veninde var på besøg. Både hun og min kæreste var meget begejstret for retten, så jeg vil bestemt anbefale at give den et forsøg.
Det er desuden første gang jeg prøvede at lave min egen grønne karrypasta - var ret stolt over resultatet, men... det var jo slet heller ikke så svært at lave faktisk (ja, jeg var overrasket :D )

Det færdige resultat. Så lækkert!

Indisk chicken curry til 4-6 personer

Grøn karrypasta
2 spsk korianderfrø
1 spsk spidskommen
1/4 tsk peberkorn
lidt olie
1-3 grøn chili
1 stængel citrongræs
1 finthakket løg 
2 fed hvidløg
6 cm frisk ingefær

Blomkål/broccoli-ris i rå tilstand - fint ikke :)
2 pakker kyllingeoverlår (10-12 stk)
2-3 spsk fiskesauce
1 spsk sukrin (gold)
1 dåse kokosmælk
saft af to lime
salt og peber
1 agurk
et bundt forårsløg
et bundt koriander

Blomkål/broccoli-ris
1/2 til 1 helt hoved blomkål
ca 1/4 broccoli
2 spsk kokosolie
1/2-1 dl kokosmel
evt en lille dåse kokosmælk
salt og peber 

Sæt ovnen på 180 grader.

Flæk chilierne og fjern kernerne. Hak dem fint sammen med løget.
Skær top og bund af citrongræsset og fjern de yderste blade. Hak det fint.

Rist korianderfrøene sammen med spidskommen og peberkorn i en lille gryde uden fedtstof. Når det begynder at dufte, tilsæt da olie, chili, citrongræs, løg, presset hvidløg og ingefær. Rist det hele i et par minutter.
Blend så massen i en minihakker, eller gør som jeg, brug en morter for en lidt grovere version.
Rør så karrypastaen sammen med kokosmælk, fiskesauce og sukrin, og hæld dem over kyllingestykkerne i et fad.
Krydr med salt og peber og sæt så hele moletjavsen i ovnen i ca. 45 minutter til kyllingestykkerne er gyldne.

Mens kyllingen steger laves risene, det tager ca 20 minutter :)
Pluk blomkål og broccoli og kør buketterne igennem i en løghakker så de bliver til 'ris'.
Varm kokosolien op i en dyb pande eller i en gryde og hæld så risene herover. Steg i et par minutter og tilsæt så kokosfibrene og evt. kokosmælken. Lad det stege videre i et par minutter og slut af med at krydre dem med salt og peber.
Jeg elsker variationen med kokosmælk, de bliver så dejligt klæbrige, ligesom sushiris - med en lækker smag af kokos, uhmm!  

Når risene er klar og kyllingen færdigstegt er retten næsten klar. Afslut med at hælde limesaft over kyllingestykkerne og pynt til sidst med koriander, snittet forårsløg og agurkeskiver.

Enjoy :)

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar