torsdag den 24. januar 2013

Stærk suppe med sorte bønner

Jeg er utrolig glad for bønner og da det er et sundt alternativ til kød vil jeg gerne at vi spiste det lidt oftere. For et par mdr. siden købte jeg et kilo sorte bønner, som efterfølgende blot har ligget og kukkeluret i skabet. Havde tænkt at bruge det til nogle salater, men det er der ikke lige blevet noget af. Så i dag skulle det være :)
Jeg fandt en spændende opskrift på bloggen Simply Recipes som jeg kastede mig over, med et par små ændringer. Desuden halverede jeg opskriften, da vi jo kun er to og da blev der endda en portion til overs.

Den færdige suppe. Fyldig og stærk (skal ærligt indrømme at den kradsede i næsen, men det er nu bare dejligt på en kold vinterdag). Appelsin og koriander giver suppen et lækkert pift.

Her er ingredienserne
Løg, peberfrugt og hvidløg svitses på panden i lidt olie

Ca. 4,5 dl sorte bønner
1,2 l vand
1 laurbærblad
1 tsk oregano
3 enebær
1 tsk spidskommen
1 rødløg
1 alm løg
4 fed hvidløg
1 grøn peberfrugt
salt
2 tsk sambal olek
2,5 dl appelsinjuice
Saft fra 1 lime (glemte jeg desværre, men er sikker på det klæder suppen)
1 sjat risvin eddike
en lille håndfuld koriander

Bønnerne udblødes i et lille døgns tid. Herefter hældes vandet fra og bønnerne lægges i en stor tykbundet gryde. Hæld det friske vand henover samt laurbærblad, oregano og enebær. Lad det små simre i ca. 40 minutter. 
Imens snittes løg, peberfrugt og hvidløg fint og svitses på en varm pande i lidt olivenolie. Tilføj sambal olek og spidskommen under stegningen. 
Når bønnerne er blevet bløde, men ikke helt færdige - fiskes laurbærbladet op og løg blandingen hældes i bønnesuppen. Lad det herefter koge i ca. 1 time. 
Når suppen er færdigkogt, hældes halvdelen af appelsinjuicen i og gryden får lov at simre kort. Smag så til med salt og evt. mere chili (jeg synes 2 tsk var rigeligt!) og når suppen er tilpas hæld da resten af juicen i sammen med eddiken. 
Server i en skål og top med koriander, det giver en dejlig parfumeret friskhed til suppen. Vi spiste nachos med creme fraiche til :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar