søndag den 6. november 2011

New York Cheesecake

Dette er en af mine absolut favorit kager - den er super nem at lave og smager helt fantastisk. Laver den gerne når jeg vil gøre kæresten glad for han er også helt fjollet med den :) Opskriften er fra bogen "Favoritter - Bagværk"
Desværre har jeg fået slettet mine mad billeder så har ikke lige noget billede at vedhæfte denne gang, kan være det kommer senere :)

Ingredienser (til 8-10 personer)
6 spsk smør
200 gr. grahamskiks, smuldrede
400 gr. flødeost naturel
2 store æg
140 gr. flormelis
1½ tsk vanilie ekstrakt
5 dl creme fraiche

blåbærfyld
50 gr. flormelis
4 spsk vand
250 gr friske blåbær
1-2 tsk maizena

Stil ovnen på 190 grader
Smelt smørret i en gryde og rør kiksene heri. Bred blandingen ud i en smurt springform (på ca. 20 cm i diameter) og pres det lidt ned så det fladt.

I en skål røres flødeost, 100 gr. flormelis, æg og en ½ tsk vanilie ekstralt godt sammen til det bliver en glat masse og hældes over kiksebunden. Bag kagen i 20 minutter - tag den så ud og lad den stå og køle lidt af i ca. 20 minutter, men lad ovnen være tændt!

Nu blandes cremefraiche sammen med resten af flormelis og vanilieekstrakten. Hæld det over ostekagen og bag den så i yderligere 10 minutter.
Lad så kagen køle af i minimum 8 timer, gerne natten over :)

Blåbærfyldet laves ved at komme flormelis og 2 spsk vand i en lille gryde. Tænd for lav varme og rør rundt indtil sukkeret er smeltet. Sku så op for varmen og hæld blåbærrende over, rør lidt rundt og læg så låg på og lad koge et par minutter indtil blåbærrene er blevet bløde. Tag gryden af varmen. Bland maizenaen med resten af vandet og kom det i frugtblandingen. Sæt gryden tilbage på lavt blus og lad det koge indtil det blandingen bliver tyk. Lad det køle lidt af inden det kommes på kagen.
Formen tages af kagen ca. 1 time før servering, hæld bærfyldes henover og lad den stå koldt indtil servering

Jeg synes det er en super nem kage at lave, og det er skønt ikke at skulle arbejde med mel. Jeg ved ikke hvad jeg gør galt men så snart jeg så meget som ser på en pose mel eksplodere den altid ud i hele mit køkken :D

1 kommentar:

  1. Uhmm, elsker cheesecake - det er alt for længe siden jeg har fået det sidst :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet