søndag den 20. november 2011

En klassiker

Kan i huske de dersens veninde bøger man altid skulle skrive i dengang man var ung pige ? Well, jeg kan huske at jeg altid skrev "mors pizza" eller "svensk pølseret" under favorit spisen :) Og begge dele er helt klart stadig blandt mine favoritter - pølseretten laver jeg endda (hvis jeg selv skal sige det) lige så godt som min mor :)
Og det var da også denne ret jeg bestemte mig for at lave her i eftermiddags, da jeg stod med en pakke pølser der skulle bruges i dag. Var dog lidt udfordret da jeg manglede både løg og fløde (og ikke gad gå ned at købe det), så måtte være lidt kreativ. 

Svensk pølseret a la Line - til 6-8 personer
10-12 store kartofler (kogte)
10 pølser, skåret i skiver
2 porre, hakket
4 fed hvidløg, finthakket
6 dl mælk
1 stor dåse tomatpure + et skvæt ketchup
3-4 tsk god paprika
salt og peber
et drys chili og cayennepeber

Jævning
2 tsk maizena
2 dl mælk

Efter at have kogt kartoflerne stillede jeg dem til afkøling i en skål. Svitsede så hvidløg, porre og pølser under middel varme og tilsatte herefter tomat, mælk og krydderierne. Vendte det godt sammen, så paprikaen var velfordelt. Skar så kartoflerne i mundrette stykker og vendte dem forsigtigt i resten af ingredienserne. Lod det koge et par minutter og rysted imens mælk og maizena sammen, blandede det herefter i retten. Vendte forsigtigt og kogte det hele op igen i et par minutter.
Min mistænksomhed over at bruge porre i stedet for løg blev gjort til skamme, for det fungerede faktisk super godt. Så det var dejlig :)


Nå ja kønt er det jo ikke, men det smager nu altså fantastisk :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar