onsdag den 22. maj 2013

Grillet polenta med koteletter og rødvin/tomatsauce

Jeg trængte til at prøve noget nyt i går, så jeg kastede mig frygtløst ud i kunsten at lave grillet polenta. Vi har haft en pose polentamel stående i, like forever, så tænkte at nu skulle det altså bruges.

Polenta er en form for majsmel som koges og laves til grød eller, som her, grilles på en pande efter grød-massen har kølet af. 



Jeg brugte ca. 300 gr polentamel og ca 2 liter vand, hvilket gav RIGELIGT til os to mennesker. Tror vi har nok til 3-4 dage :P 
Men altså, vandet bringes i kog med lidt salt, herefter drysses polentaen i gryden og så skal der ellers røres godt. Brug helst en god tykbundet gryde, det sætter sig nemlig hurtigt fast. På min pakke mel stod der at det skulle koge i 30 til 40 minutter - så det fik 35 min. Jeg rørte ofte undervejs, for at sikre at det ikke brændte på, og i min kære italienske kogebog står der desuden også at slutresultatet får den bedste konsistens ved hyppig omrøring. Så husk det!
Når massen har kogt færdig hældes den i et fad og afkøler ved stuetemperatur (goe gamle kogebog skriver, at hvis det sættes i køleskabet dannes kondens vand og det bliver svært at få ud af formen). Desværre glemte jeg at blande en tsk salt og 50 gr. parmasan i massen inden jeg kom den i formen, så det blev en meget neutral polenta, hehe.

Efter et par timer var det på tide at få 'kagen' (det ligner det altså) ud af formen. Jeg var lidt spændt. Det har en sjov wobbly konsistens, lidt som en fast budding :D Men meget nem at have med at gøre. Fik hurtigt delt den på midten og skåret tynde trekanter. Stillede det så til side. 

Saucen lavede jeg ud af følgende;

1,5 rødløg, snittet fint
2 fed hvidløg, knust
2 dl rødvin
3 svinekoteletter 
1 ds tomat

Jeg startede med at grille koteletterne på en grillpande, og stillede dem til side. 
Svitsede løget i lidt olivenolie og tilføjede så hvidløg. Da hvidløget begyndte at dufte, hældte jeg vinen over og lod det stå og småsimre til det var kogt ind. Herefter kom jeg tomat i og krydrede med salt og peber. Til sidst skar jeg koteletterne i skiver og hældte dem i saucen. 

Mens saucen stod og simrede grillede jeg polentaen. Jeg gav Christian en super lækker Eva Trio grillpande sidste år som vi har været meget glade for. Desværre besluttede han en dag at rense den med ståluld og fik derved ødelagt hele belægningen - øv øv! Så den fungere langt fra optimalt nu, da maden hænger fast i den. 
Nå, men jeg smurten den godt ind i olie og varmede den godt op. Grillede polentaen i ca 3-5 minutter på hver side. Og fandt hurtigt ud af at når de bare får lov at ligge længe nok, så slipper de selv panden og får de flotte riller. 

Drys de varme trekanter med parmasan.

Alt i alt var jeg ret tilfreds. Kan godt lide konsistensen af grillet polenta med den sprøde skorpe og bløde indre. Vil forsøge mig med det igen i aften tror jeg, måske under grill i ovnen - vi har jo ca et kilo stående i køleskabet der skal bruges :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar