torsdag den 30. maj 2013

En dag med gorgonzola og rabarber

Den sidste måned har jeg forsøgt at styre mit kalorie indtag med app'en 'shape up'. Jeg tog en smule på under det sidste af mit specialeforløb, og det vil jeg jo selvfølgelig gerne af med igen. Heldigvis har jeg en meget samarbejdsvillig krop, og kan allerede se jeg er tæt på min gamle vægt, hvilket jo er herligt. Jeg vil dog gerne smide lidt mere så forsøger at holde niveauet.
I går gav jeg dog mig selv frit lejde til at spise masser af pasta med ost og bacon, samt et kæmpe stykke kage - og nøj hvor var det skønt :D

Frisk pasta med gorgonzolasauce og bacon

1 pakke frisk pasta
ca. 75 gr gorgonzola
1 pakke bacon
2,5 dl fløde (jeg bruger stort set altid de fedtfrie af slagsen)
1 stort rødløg, finthakket
1-2 fed hvidløg, knust
Basilikum

Bag baconskiverne i ovnen på et stykke bagepapir - når de er sprøde tages de ud og lægges på fedtsugende papir.
Svits løget to minutters tid og tilsæt så hvidløg. Når hvidløget begynder at dufte tilsættes fløde og ost i gryden. Varm langsomt op og rør til osten er smeltet. Knust baconskiverne og riv basilikumbladende groft og hæld det i saucen.
Bland tilsidst saucen sammen med den frisk kogte pasta.

Normalt er jeg ikke vild med blå ost, men lige i sauce (og på pizza) er jeg helt fjollet med det - det har en lækker, karakteristisk smag når det opvarmes - lige efter mit hoved.


Rabarberkage 

Mine forældre har altid masser af rabarber så jeg får altid en god håndfuld med hjem fra dem. Tænkte at lave grød eller marmelade af dem, men fandt i stedet opskriften på en lækker kage her.
Udelod dog mandler.

500 gr rabarber i ca. 0,5 cm skiver
100 gr smør
200 gr sukker
1 æg
3 spsk vaniliesukker
75 gr kokosmel
175 gr mel
2 tsk bagepulver
1,5 dl skummetmælk

Start med at blande sukker og smør. Jeg nuldrede det med fingrende som jeg plejer.
Bland mel, vaniljesukker, kokosmel og bagepulver sammen i en anden skål, og tilsæt smør/sukker blandingen samt æg og mælk og til sidst rabarberne.
Hæld blandingen i en bradepande og bag i 40-50 minutter ved 175 minutter. De sidste 10 minutter dækkede jeg min kage med sølvpapir for at undgå at den blev for mørk.

Jeg fråser med creme fraiche, i know! Men jeg ELSKER det :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar