torsdag den 30. maj 2013

En sommerlig frikassé

Ih hvor har vejret været skønt i dag :) Jeg har ligget i de sene eftermiddagstimer med mine tre mutter ude i haven og nydt solen - herligt! Selvom jeg hader at bo i byen, og længes efter den dag vi kan flytte i hus med egen have, så er det nu meget hyggeligt når bygningens beboere og deres børn kommer forbi og siger hej til mig og pelsboldene. Får altid snakket med en masse, det er nu sjovt.

Carlo synes det var lidt hårdt at skulle spise så meget græs - ak ja, man 
burde have været et marsvin


Jeg var hjemme hos mine forældre i weekenden og fik lov at stjæle et af de her små opskriftshæfter der ofte er klipset på 'Hjemmet' og div. andre blade. Fandt en opskrift på frikassé som jeg synes så spændende ud, så det skulle afprøves i dag. Det blev bestemt en succes, er vild med den cremede sauce, de sprøde grøntsager og at man kun behøver en portion for at være mæt :)



Opskriften som jeg lavede den (og her er nok til 2-3 pers.) er som følger;

500 gr nye kartofler
4-5 gulerødder
1 bundt grønne asparges
5-6 dl grønt boullion
1,5 dl creme fine
3 store tsk majs stivelse
1 stor tsk grov sennep
saft af en halv citron
130 gr ærter
persille
salt og peber

Gnub kartoflerne rene og skær dem i mundrette bidder. Læg dem i en gryde og tilsæt boullion, kog det op og lad det simre i 10 minutter. I mens skrælles gulerødder og asparges rengøres. Begge skæres i derefter i grove stykker.
Efter de ti minutter tilsættes gulerødderne og gryden får lov at simre 3 minutter. Herefter tilsættes så asparges og retten får lov at koge yderliger 2-3 minutter.
Si så suppen fra grøntagerne i en ren gryde. Hæld ærterne ned til grøntsagerne og læg låg på.
Saucen laves nemt ved at blande fløde og jævner sammen og tilsætte det i suppen. Kog op under omrøring. Når det småkoger tilsættes sennep, og her slukkede jeg så for varmen.
Smagte til med citron, krydderier og persille og hældte så saucen over grøntsagerne.

Det smagte rigtig dejligt, og glæder mig til i morgen hvor vi skal have resterne - sikkert sammen med en frikadelle eller to :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar