lørdag den 26. februar 2011

Kartoffelsuppe med hvidløg og sprød bacon

Lavede en suppe forleden fra bogen 500 supper af Susannah Blake, en af mine yndlingskogebøger :) Jeg elsker suppe, kold/varm, tyk eller tynd bare der er smag i.
Bogen er god fordi der er mange forskellige former for suppe, samt en tillægsside for hver suppe med forslag til variation af ingredienser - hvilket jeg synes er fantastisk da jeg ikke altid selv er så modig med at tilsætte andre ingredienser end dem der er skrevet i opskriften :)

Men jeg gav mig altså i kast med en kartoffelsuppe med hvidløg og brugte følgende:

et skvæt olivenolie
1 hakket løg
7 fed hvidløg
4 kartofler
8 dl hønseboullion
4 dl mælk
saft af en halv citron
salt & peber
sprødstegt bacon

Jeg svitsede løg og hvidløg i en tykbundet gryde indtil løget var klart, derefter hældte jeg kartofler (som jeg havde skåret i grove stykker) og boulion i gryden. Skruede op for varmen og kogte suppen i 15 minutter. Tog gryden af varmen og blendede suppen til en ensformet masse, tilsatte mælken og satte gryden tilbage på blusset. Varmede suppen til lige under kogepunktet, slukkede for blusset og smagte til med citron, salt og peber. Øsede suppen op og dryssede med lidt lækker sprødstegt bacon. Mums :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar