søndag den 11. maj 2014

Blomkålspizza

Jeg har lige haft fødselsdag (turning 29 - iiirk!!) og fik i den anledning en masse dejlige kogebøger. Blandt andet to bøger om LCHF kost af Jane Faerber som også står bag hjemmesiden madbanditten.dk
Det er nok de bedste kogebøger jeg har haft til dags dato (og jeg har mange) og jeg får afprøvet en masse spændende opskrifter. De kan virkelig anbefales hvis man får lyst til at kaste sig over lchf kosten.

Jeg har siden januar spist delvist efter dette koncept og har siden 1. april spist mere eller mindre 90% herefter - dvs. ingen brød, pasta, ris eller kartofler. Dog er der røget lidt købedunser/pølser ind som jo indeholder mel, men synes nu det er ok, helt stringent behøver man ikke være for at kunne mærke en forskel. Jeg har fx. oplevet at min hud er blevet markant flottere og at min mave fungere bedre, hvilket jo er fantastisk :)

Kæresten savner dog en pizza i ny og næ, så forleden prøvede vi Jane Faebers blomkålspizza. Jeg har ofte været udsat for at blomkål er bittert, men måske jeg bare har gjort noget galt under tilberedningen. I hvert fald var denne pizza helt suveræn!


Ingredienser (pizza til 2)

Bund
400 gr blomkål
2 æg
150 gr revet cheddar
1 spsk oregano
2 tsk loppefrøskaller (HUSK)

Topping
parmaskinke
tomatpure/tomatsauce
revet ost
soltørrede tomater
timian

Start med at opvarme ovnen til 230 grader på varmluft.

Kør blomkålen godt igennem i en løghakker eller en foodprocessor således at det bliver en fin, grynet masse.
Bland de resterende ingredienser sammen med blomkålen og spred den ud på en bageplade. Dejen er våd, så det gøres nemmest med hånderne. Jeg synes det smagte bedst de steder hvor dejen var tynd så prøv at lav den max 0,5 cm, gerne tyndere.
Bag så bunden i 12-13 minutter og tag den ud. Lad ovnen være tændt.

Smør bunden med tomatsauce og læg et godt lag ost og skinke på, samt de soltørrede tomater. Drys tilsidst med timian.
Ind i ovnen igen i ca 5-10 minutter og så er den ellers færdig.

Lad den stå og sætte sig lidt inden i kaster jer over den (det kan godt være svært). Kæresten var vild med den, og ligeså var jeg. Desuden elsker jeg at

der ikke er hævetid på stenalder/lchf brød, det er SKØNT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar