lørdag den 14. juli 2012

Detox - day 2

Ja ja, jeg skal ærligt indrømme at jeg allerede er faldet i og spiste kage i dag - men hvad kan man gøre når nu ens mor står med en friskbagt banan kage og man har en rygrad som en regnorm :D Jeg spiste! med god samvittighed endda.
Men oplevede faktisk noget interessant i dag, nemlig hovedpine. Har læst/hørt at folk ofte oplever dette når de nedsætter indtagelsen af sukker. Hovedpinen forsvandt da også en times tid efter kagespisning, såeøhm måske jeg er lidt sukkerafhægig ?!? Synes ellers ikke jeg spiser særlig meget sukker i min hverdag. Drikker fx. ikke sodavand, bruger aldrig sukker i kaffen og spiser varieret. Men har jo lige været på ferie og nå ja, der røg jo end del sukkerholdigt ned, og kroppen opfatter jo hurtigt en kostændring og reagere derpå, både den ene og den anden vej. Må se om jeg får det ligesådan i morgen - synes faktisk det er meget interessant at følge :)

Nå men altså, jeg har jo spist andet end kage i dag :)

Morgenmad
Her lavede jeg en Brunch Power igen fra bogen "Suveræne Smoothies" med et par mindre ændringer.

Bustet! Vi stod sent op i dag :D

1 æble
1 banan
3 spsk havregryn
2 spsk hørfrø
2 dl mælk
2 spsk sød blandet saft (rød)
6 isterninger
1 stort drys kaffe

Jeg skar kernehuset fra æblet og smed det i blenderen (med skræl) sammen med resten af ingredienserne. Det bliver en meget sød smoothie, og kaffen og bananen giver en nærmest chokoladeagtig smag. Rigtig lækkert - og hørfrøene smages forresten overhovedet ikke :)

Aftensmad
Kæresten er ude i aften så jeg spiste resten af det krydrede kød fra i går, med tilbehør bestående af et pocheret æg samt gulerods salat.



Jeg har aldrig lavet et pocheret æg før, så frygtede det værste da jeg hældte det i gryden, men synes egentlig det gik ok.

Pocheret æg
Når man laver et pocheret æg skal det være så friskt og koldt som muligt (står der i frk. Jensens). Sæt en liter vand over og tilføj 1 spsk eddike + 1 tsk salt. Varm op til det spilkoger, og slå forsigtigt ægget ud i en kop. Pas på blommen, den skal være hel. Hæld, igen forsigtigt, ægget i det kogende vand og kog så i ca. 4 minutter. Jeg tænkte "Noooooooo" da jeg hældte ægget i, for det så ud som om det hviden eksploderede i vandet - men det samler sig lidt igen, og endte med at blive ganske fint.

Gulerodssalat
Riv 5 små, friske gulerødder (gerne med skæl hvis de er til det) og læg dem i en skål. Tilsæt så kerner fra et halvt granatæble samt kød fra en appelsin og en lille håndfuld af hhv. rosiner og tørrede tranebær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar