mandag den 24. juni 2013

De lækreste boller

Må lige dele den her opskrift med jer, for det er helt klart min nye yndlings. 
For et par uger siden skulle jeg bage burgerboller og tænkte at Claus Meyer sikkert havde en god opskrift. Efter lidt googlen rundt fandt jeg da også en, og det blev en sikker sejr. Jeg synes dog personligt at bollerne er lidt tunge, og derfor bruger jeg dem nu som morgenboller. De skal hæve i rigtig lang tid ca. 2,5 time, men det er det værd! Bollerne bliver simpelthen så sprøde og luftige - så jeg har nu (endelig) lært at tålmodighed betaler sig :D



Her har i min version

25 gr. gær
5 dl. lunt vand
ca. 600 gr. hvedemel
ca. 300 gr. grahamsmel
1 tsk. sukker
1-2 tsk salt
75 gr. flydende magarine

Smuldr gæren i en skål og hæld den lunkne vand over. Eftersom der kun skal bruges en halv pakke gær har jeg ofte en pakke stående åben i lidt tid. Man kan dog tjekke at gæren stadig er levende ved at lade den stå i vandet i 5-10 minutter, her vil det skumme lidt hvis den er god. 
Bland resten af ingredienserne i og lad maskinen (hvis du har sådan en) ælte 10-15 minutter. 
Lad herefter dejen hæve i skålen i 60 minutter.

Efter første hævning slås dejen ned og der kan formes ca. 16 alm. boller. Bollerne hæver så under et klæde, i endnu 60 minutter. Herefter trykkes bollerne flade med en fx. bageblade og hæver tredje og sidste omgang i 30 minutter. 

Bag bollerne i 15-20 minutter ved 220 grader. 
De er SÅ gode lune med en omgang tandsmør :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar