onsdag den 18. april 2012

Tabouleh med marinerede kyllingelår

Et efterhånden sjældent indlæg herfra. Jeg har simpelthen så meget om ørene pt. så blogging og de helt store kulinariske udfoldelser er der ikke meget af i øjeblikket. Ud over mit speciale, som jeg stresser sygt meget over på grund af den langsommelige proces med analyser m.m., er jeg i gang med at tage kørekort som også tager meget af min tid - og nåh ja så er der jo lige arbejdet, kæresten og mutterne + så meget andet der også skal passes - så ja, jeg keder mig ikke.
Men i dag havde jeg lidt tid for mig selv, og da jeg skal holde fødselsdag i næste uge ville jeg lige teste et par af de retter jeg tænker at servere for gæsterne :) Den ene er inspireret af Annemad's program på DR1. Her lavede hun tabouleh og det ville jeg da også lige prøve. Blev dog lidt mere traditionel end hendes. Derudover lavede jeg nogle dejlige kyllingelår som blev marineret i soya og lime.



Tabouleh

lidt olivenolie
ca. 2 dl bulgur
1 okseboullion
ca. 3 dl vand

3 forårsløg, fint snittet
1 rødløg, fint snittet
2 håndfulde cherry tomater, halverede
en håndfuld hakket persille
en håndfuld hakket koriander
saften fra en lille citron
salt og peber

Jeg startede med at svitse bulgur under omrøring i en lille gryde med olie. I mens kogte jeg vandet. Efter 2-3 minutter var bulguren klar og jeg tilføjede vand og boullion. Lod koge i 5 minutter under høj varme og skruede så ned på laveste blus - her lod jeg det småkoge indtil der kom 'huller' i bulguren fordi vandet var fordampet. Her slukkede jeg så, satte låg på og lod gryden stå mens jeg hakkede grønsager og krydderier. Blandede det hele sammen til sidst (ååh hvilken duft det gav) og så var det ellers klar til servering.

Kyllingelår i soya/lime marinade


8-10 kyllingelår
ca 2 dl soya
saft fra 1 lime
honning

Kyllingen lagde jeg i marinade allerede i morges, og vendte dem flere gange i løbet af dagen. De kom i en pose sammen med soya og limesaft og lå så ellers der og blev lækre til om eftermiddagen.
Jeg kom dem så i et ildfast fad og satte dem i ovnen ved 225 grader i 40 minutter. Herefter tog jeg dem ud, hældte lidt honning over dem, og satte dem i ovnen igen i yderligere 5 minutter.
Opskriften er fra "Suveræne Salater" som er en totalt yndlings kogebog efter min mening :)

Jeg skal helt klart servere disse to retter til min fødselsdag, synes især tabouleh'en var fantastisk, de friske krydderier og citronen gav en fantastisk smag og duft - Tænker at lave endnu en salat af en art, samt nogle kødboller i tomatsauce + to slags humus og brød. Det må folk da blive mætte af hva' :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar