søndag den 29. april 2012

En lille fødselsdags buffet

Så er jeg sørme blevet 27 år :) i fredags d. 27/4 - det må da betyde at det bliver et godt år hva'.
Jeg havde i anledningen inviteret 11 af mine venner over til mad og hygge, og jeg skal love for det blev en mindeværdig fest. Jeg fik den mest fantastiske fødselsdagssang (med instrumenterne panfløjte, sækkepibe og rockguitar, som jeg stadig smiler når jeg tænker på) og, ja, det var bare en af de aftener der altid vil være i mit hjerte som et godt minde, det er jeg sikker på. Bliver så glad når jeg tænker på hvor fantastiske venner og familie jeg har :)


Nå men havde jo planlagt en stor middag og selvom jeg desværre ikke fik taget nogle billeder af retterne skal i nu havde opskrifterne alligevel :) Maden bestod af:


Marinerede kyllingelår


Kødboller i tomatsauce


2 slags Tabouleh


2 slags humus, en af kikærter og en af røde linser


Hjemmebagt flutes


Cheesecake go irish coffee til dessert




Kyllingelår i orientalsk marinade

3 pakker friske kyllingelår (ca 30 stk)
3 dl kinesisk soya
limesaft fra ca. 3 limes
honning

Jeg havde heldigvis fri om fredagen så jeg kunne tage mig rigtig god tid til at forberede al maden. Lagde kyllingerne i 2 poser og fordelte soya og limesaft over dem. Lod dem så trække hele dagen i køleskabet, og sørgede for at vende dem et par gange så den dejlige marinade dækkede det hele. 

Inden gæsterne ankom hældte jeg så al marinade fra lårene og fordelte dem på to fade som jeg kom i ovnen i 40 minutter ved 225 grader. Sidste touch er at tage dem ud, smøre lidt honning over og stege dem videre i yderligere 5 minutter. Det bliver godt!

Kødboller i tomatsauce

Det her er altså blevet en totalt favorit spise for mit vedkommende, og nu har jeg fundet en måde der er så let at det er som en leg :) Køb blot:
2 stk medister
2 dåser tomat, gerne med krydderier
og hav så en god portion salt, peber, timian, oregano og hvad ellers du kan komme på af passende krydderier
Varm lidt olie på en pande. Hak medisterpølserne over i to, og 'pop' så små kødboller ud af skindet. I løbet af 2 minutter har du 30-40 små dunser på panden. Aaah! Brun dem godt og hæld så tomat og krydderier hen over og lad det hele småkoge i ca. 10 minutter. Det er bare en dejlig ret til fx. buffet som jeg jo lidt havde gang i :) Det tager to sekunder og smager skønt. Og der var ingen der kunne gætte at det var medister - så i skal ikke være bange for at blive afsløret - jeg kunne jo selvfølgelig ikke tie stille og måtte lige dele med hele festen hvor nemt og fantastisk det var at lave hehe. 

Tabouleh

Jeg startede med at koge en hel pose bulgur i boullion, for at være sikker på at få nok. Og jeg skal love for at der blev meget hehe. Men heller for meget end for lidt, right?! Det passede nu meget godt for så kunne jeg lave to slags eftersom min ene veninde ikke kan tåle citrus og tomat. 
Tabouleh
bulgur
en masse cherrytomater i kvarte
et løg - finthakket
en god portion frisk, bredbladet persille og koriander - hakket
et bundt forårsløg - hakket
saft fra 1-2 citroner
Det hele blandes godt sammen. Easy peasy :)
I den allergivenlige udgave erstattede jeg tomat med agurk og citron med olivenolien, plus jeg tilsatte 1 rød peberfrugt.
 



Linsehumus


6 fed hvidløg
2 dl røde linser
1 spsk. tahini
saft af 1/2 citron (måske lidt mere)
2 tsk. stødt spidskommen
godt med salt


Kort og godt: Pil hvidløg og skyl linserne. Kog dem sammen i ca. 10-15 minutter til de er helt møre. Hæld vandet fra og lad dem dryppe af. Blend dem så med resten af ingredienserne. 


Alm. humus



250 gr. kikærter
salt og peber
3 spsk tahin
2 fed hvidløg
3-4 spsk citronsaft
1 tsk spidskommen 
ca. 1,5 dl kogevand fra kikærterne
olivenolie 
paprika
sorte oliven

Jeg udblødte kikærterne over natten og kogte dem om morgenen humusen kunne stå og trække et par timer. Her er fremgangsmåden :)
Kog i rigeligt, friskt vand med salt, i ca. 1 time. Blend med tahin, presset hvidløg, citronsaft, spidskommen, kogevand, salt og peber. Lige før servering anrettes på et fad, dryp med olivenolie, og drys med paprika og oliven. 

Cheese cake


En klassiker her i det lille hjem og jeg har lagt den her på bloggen før, så jeg vil lige finde ud af hvordan jeg linker til den i stedet for at skrive opskriften igen :) Vender straks tilbage


- vær så god :) http://the-flowerpot.blogspot.com/2011/11/new-york-cheesecake.html

1 kommentar:

  1. Wow, hvor lyder det lækkert - sikke en omgang. De kyllingelår skal jeg da så meget lave :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet