fredag den 10. februar 2012

verdens bedste kryddersmør

Uuh jeg har fundet en dejlig opskrift på kryddersmør som jeg lige må dele med jer. Det er (endnu engang) en opskrift fra bogen "BRØD" af Johan Åkerberg som jeg lavede den således:

150 gr smør
saft fra en 1/3 citron
5-7 hakkede basilikumblade
2 små knuste fed hvidløg
et knips chili
salt og peber

Det hele blandes og røres grundigt sammen til det har en 'luftig' konsistens, smøres i en form og sættes i køleskabet et par timer. Uhm det smagte dejligt, især på hjemmebagt brød. Citronen giver en skøn syrlighed som passer perfekt til de resterende ingredienser.


Jeg har netop fået af vide i dag at jeg har bronkitis, øv bøv, men ok, har også hostet i 3 uger. Nå men tænkte at lidt suppe nok ville gøre mig godt. Jeg havde netop købt 3 kg gulerødder til mine marsvin, så det lå lige for at jeg skulle have gulerodssuppe. Det er nok den nemmeste suppe jeg til dags dato har lavet :)

lidt olie
6 (medium) gulerødder, skrællede og revet
1 løg, hakket
½ pakke neutral flødeost
1 liter boullion
krydderier; lidt salvie, cayennepeber + salt og peber

Løg og gulerødder svitses kort i olien i en varm gryde. Herefter tilsættes boullion, krydderi og flødeosten. Suppen koges op, blendes og serveres med lidt salsa som topping, samt brød og kryddersmør. Easy peasy

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar